Дозвілля
“Порівнюйте дитину не з іншими дітьми, а з нею вчорашньою”: психолог про кризу семирічки

Відомий психолог Людмила Петрановська розповідає про кризу семирічного віку. Криза – це точка перелому графіку. Це період, коли на дитину перестають діяти ваші правила, пише сайт letidor. Після семи років основна частина життя дитини відбувається поза сім’єю. Не по часу, оскільки більшу кількість годин він все-таки проводить саме з рідними, а за значимістю – це вік шкільних подій. І це не може не відкласти відбиток на спілкування з батьками.

Дитина після 5 років починає рухатися в бік культури, вона починає жити ідеями, образами, порівняннями, символами. Саме тому дітей-семирічок особливо легко ранити словами. До того ж вони починають стикатися з порівняннями, і не завжди вони бувають в їх користь (Маша краще намалювала малюнок, Міша швидше вивчив вірш). І в багатьох школах зараз присутня атмосфера конкуренції, яка змушує дитину відчувати страх бути невизнаним.

Поради батькам

1. Навчити дитину програвати. Один з головних страхів семирічок – страх невдачі, програшу, конкуренції. На жаль, дитина не може завжди вигравати, тому батьки повинні навчити її програвати. Коли вона стане дорослою, виграш дасть їй переваги, але якщо вона виявиться в ролі переможеної, то у неї всередині повинна бути опора, яка допоможе з цим впоратися.

2. Навчити грати в рольові ігри з однолітками. Дворічний малюк може грати з кубиками сам з собою: він буде ставити один предмет на інший, і його буде цікавити, чи увійде цей предмет в цей отвір. П’ятирічна і шестирічна ж дитина грає зі змістом: вона візьме кубик і скаже “це будинок!”, візьме інший – і назве його “танком”. Вона уже осмислила світ природи, тепер їй потрібно пізнавати світ сенсу та сюжетів.

Двом дворічкам разом не цікаво, а семирічки один одному потрібні. Вони розподіляють ролі: ти будеш дочкою, я – мамою, ти – продавець, а я – покупець, і у них починається цікава гра. Але зараз діти майже позбавлені рольових ігор, хоча це – основна діяльність цього періоду розвитку. Вона вимагає умов – щоб дорослі були десь поруч, але не лізли в їхню гру.

Дорослі ж люблять структуровані заняття – щоб і в дитячому саду їм давали уроки. А дітям потрібен час для сюжетних ігор, і саме вони впливають на рівень їх здібностей.

3. Навчити турботі. Шести-семирічка здатна зрозуміти потребу іншої людини. Вона може усвідомлювати, що ви втомилися, підійти обійняти, подати щось. Тут є свої ризики, якщо батьки не в формі (депресія, розлучення), треба контролювати себе.

4. Навчити переносити сенс з одного предмета на інший. Якщо дитина не могла повірити, що кубик – це машинка, то вона не зможе зрозуміти, що ікс – це математичний знак, і усвідомити, що несуть в собі абстрактні завдання.

5. Бути поруч під час піку дитячих страхів. У 6-7 років фантазія дітей дуже потужна. Малюк може замислитися: “А що це там шуба так дивно висить? А це точно шуба?” У цьому ж віці приходить усвідомлення смерті і росте відчуття уразливості. Саме тому зараз для нього важливо бути поруч з мамою і татом.

6. Завтра краще, ніж учора. Це вік, коли дитина повинна вчитися. У першому класі, коли немає оцінок, є слово “молодець”. І якщо тобі його не сказали, значить, ти не впорався. Краще порівнювати дитину не з іншими дітьми, а з ним же вчорашнім. Коли сьогодні ти вмієш більше, ніж вчора, то це і є прогрес.

Читайте також: Психологи пояснили, чому важливо вміти бути вдячними

Джерело.

Реклама

Реклама

Related Post

facebook