Як нас обманюють на продуктових ринках?
Купувати харчові продукти на ринку дешевше, безпечніше та приємніше, ніж у магазині. Дешевше, тому що ринковій торгівлі немає потреби утримувати цілий штат співробітників, а іноді й платити податки, окрім «місцевого».
Безпечніше, тому що товар здебільшого не залежується. А приємніше, бо живе спілкування і поторгуватися можна, якщо хтось любить цю справу. Але крім цього, на ринку вас найлегше «обдурити», «наколоти» або «розвести».
№1 «Звичка понад нам дана»
Продавців на ринку дуже багато, але деяких ви бачите щодня рік у рік. Їхні обличчя стають для вас такими звичними, що мимоволі починаєте вважати їх своїми знайомими. А знайомі, звичайно, вселяють більше довіри.
І через деякий час ви ловите себе на тому, що відразу підходите до них, замість того, щоб пробігтися ринком і порівняти ціни. Цим користуються перекупники – люди, які скуповують подешевше, продають дорожче.
Завдяки специфіці професії вони мають змогу сидіти на ринку весь день: у них практично не закінчується товар і завжди маса знайомих, з якими можна посудачити чи посваритися, а часто й випити. У результаті, вони стають невід’ємною частиною пейзажу.
Не раз бувало, що покупець підходив до перекупниці, брав неякісний товар і йшов задоволений, хоч і праворуч, і ліворуч буквально за 20 сантиметрів торгували якісним товаром і за нижчою ціною.
№2 «Справі час»
Життя продуктового ринку поділено на дві «зміни»: ранкову та вечірню. Ділова активність починається о сьомій ранку, коли люди йдуть на роботу. Стихає до 11 години дня, потім відновлюється годині до п’ятої вечора, коли народ йде з роботи, і майже зовсім завмирає з настанням темряви.
Дуже рано приїжджають на ринок «колгоспники» та жителі довколишніх сіл, які розпродають усе за безцінь, аби встигнути на автобус. До них одразу «підкочуються» перекупники і тут же, відійшовши буквально на пару метрів, продають те саме, але вже дорожче.
Селяни швидко розпродаються, і їхнє місце займають торгівлі більш грунтовно: дачники та городники, які готові посидіти довше, заплатити «місцеве», яке, до речі, збирають близько десятої ранку.
До одинадцятої й ці люди розходяться, бо основні вершки за цей день вже зібрані і повертатися мають сенс лише годині до п’ятої. У цей час – з 11 до 17, прийшовши на ринок, ви найвірогідніше виявите там перекупників та професійних торгівок, які не залишають своєї посади весь день.
І будьте впевнені, ці свого не пропустять. В цей час купити хороший товар дешево нема чого і мріяти.
Другий період, вигідний для продавців і небезпечний для покупців, – час із шостої вечора до опівночі.
Вечірній ринок – це зовсім не те що ранковий. На ньому торгують здебільшого одні й ті самі люди. Вони користуються тим, що особливого вибору у покупця немає, і встановлюють ціни на порядок вище за ранкові.
Крім того, колектив зазвичай збирається невеликий, і домовитись про ціни просто. Незгодних просто виживають.
Окрім ціни, страждає і якість. Продукти, куплені вранці, продаються ввечері, а то й наступного вечора і в деяких доходять до такого стану, що на них просто дивитися нудно. Але торгівлі теж не ликом шиті.
Кров’янка зіпсувалася? Натремо її часничком, щоб не смерділо. Помідори вже лежать тиждень? Покладемо їх у пакет, у темряві і так зійде. Не подобається? А ти походи базаром, може, краще знайдеш …
№3 «Спробуй, дівчино, яблучко»
Хитрий прийом застосовують ті, хто має багато і лежить у якийсь глибокої ємності, чи під прилавком.
Покупець бачить лише частину продукту, і ця частина, природно, найкраща.
Наприклад, навіть із найзеленіших помідорів можна вибрати з десяток стигліше і повернути до покупця єдиним червоним боком.
Фокус у тому, що потім помідори кладуть у пакет все поспіль, а якщо починаєш вибирати, продавець картинно ображається. Те саме можна зробити з аматорами продегустувати. Хочете спробувати яблучко – ось, розрізане лежить, солодке, соковите. А вдома потім яке не розріжеш – кислятина.
№4 «Це для вас дорого»
А ось це вже більш тонкий прийом. Застосовується зазвичай тими, хто має товар і дешевше, і дорожче.
Найбільше можливостей у продавців сиру та ковбаси. Сортів багато, досконально їх знає тільки виробник.
Підходьте до прилавка – очі розбігаються.
І тут робите першу помилку – задаєте неконкретне запитання: “Ви не порадите мені, який сирок взяти?” І починається… «Спробуйте той, спробуйте цей… І ось цей… Ні, цей для вас дорогий». І нехай вона сто разів права і сир дійсно занадто дорогий, але як вона сміє сумніватися у вашому достатку?
І щоб довести їй, як вона помиляється, заявляєте: «Ось якраз його я і візьму». Ні, вона не помиляється, її розрахунок вивірений до дрібниць, адже ваша реакція цілком передбачувана.
№5 «Спеціально для вас»
Є просто продавці, а є віртуози своєї справи. Підходячи до їх прилавка, як тебе обслужать-обласкають, і йдеш вже не за сиром і не за помідорами, а за порцією позитивних емоцій.
Вони пам’ятають, якому сорту ви надаєте перевагу, скільки у вас дітей, помічають, якщо ви деякий час не приходите, посміхаються і підморгують, якщо товар несвіжий і брати його не слід. При такому сервісі, навіть якщо вас майстерно обважили, ви не підете скаржитися і навіть, швидше за все, не образитеся.
Що робити, щоби вас не розвели?
Ходити на ринок краще рано-вранці, але при цьому навіть спросоння тримати очі і вуха відкритими і контролювати свої «душевні пориви». Спочатку краще пройтися по всьому ринку, нічого не купуючи, спитати ціни, порівняти товар. На другому заході вже можна розглядати лише варіанти, що сподобалися – підходити, запитувати, розглядати з усіх боків, нюхати і пробувати.
Не соромтеся дізнатися про товар все. Не пояснювати потім чоловікові, що купила кілограм кислих яблук, бо було незручно просити продавця надрізати. Не купуйтеся на особисту чарівність торгівлі, гарну рекламу, жалісні погляди. Це роками відрепетировано не на одному поколінні. Чи не піддавайтеся на психологічні маніпуляції.
Ви йдете на ринок не для того, щоб підвищити свій статус в очах продавця. А значить, безглуздо боятися виглядати жадібною, бідною, прискіпливою або взагалі занудою. Якщо вас змушують відчувати такий страх – це навмисне.
Просто скажіть собі: “Стоп, маніпуляція”, і прийом перестане на вас діяти.
Також не бійтеся відстоювати свої права: переважувати товар на контрольних терезах, вимагати назад гроші, якщо вас обрахували або всунули неякісний товар, обурюватися, якщо з вами обійшлися грубо. За допомогою можна звернутися до службовців ринку – збирачів місцевого або охоронців, або до директора ринку.
Як правило, у таких випадках при обвазі, шлюбі та неправильному розрахунку повертають гроші, при грубому поводженні реалізатору загрожує штраф або звільнення.
Пам’ятайте: покупець може отримати якісний товар та гарне обслуговування на ринку, але тільки якщо він сам цього захоче.