Кабінет Міністрів України вирішив зобов’язати усіх надавачів послуг формувати рахунки за тепло для будинків, де немає обліку тепла, на основі усередненого показника споживання у тих будинках, де вони є. Яким чином ця ідея допоможе українцям менше платити за комуналку — журналісти сайту “24” запитали у спеціалістів житлово-комунальної сфери.
Про таке рішення уряду прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив під час засідання Кабміну, і навіть прокоментував його в ефірі українського телебачення. Однак відповідного документу станом на сьогодні на офіційному сайті уряду немає. Є лише окремі роз’яснення щодо цього рішення.
Механізм нарахування і сумніви в його функціонуванні
Як обліковуватимуть тепло у будинках без лічильників за середніми показами будинків з лічильниками – до кінця не зрозуміло, прописаного механізму поки немає. На офіційному сайті уряду роз’яснення таке: усереднене в місті споживання теплової енергії на опалення одного метра квадратного опалювальної площі визначатиметься як співвідношення загального обсягу споживання теплової енергії будинковими засобами обліку теплової енергії до відповідної загальної опалюваної площі квартир, які розташовані у багатоквартирному будинку з тепловим лічильником.
Це не дасть можливість нікому зловживати, тому що зі стелі по нормі нараховувати – це завжди величезна проблема. Тому ми тут поставили перешкоду, яку буде важко обійти. Зараз ми захистили тих, в кого немає лічильників, щоб їм не завищували за нормою,
– впевнений Володимир Гройсман.
Але є велике “але” вже в самому рішенні: такий принцип будуть використовувати у містах, де приладами обліку тепла оснащено не менше 50% будинків.
“Таких міст у нас – половина. Тобто, половина ліцензіатів з ходу не потрапить під це рішення”, – наголосив у коментарі сайту “24” експерт з питань ЖКП Святослав Павлюк.
Директор аналітико-дослідницького центру “Інститут міста” Олександр Сергієнко цю ініціативу уряду вдалою не вважає.
Реалізація рішення на практиці буде викликати великі запитання – усе віддадуть в руки “тепловикам”, які будуть визначати, де який будинок. А вибрати можуть будинок з лічильником, де найвищі показники і саме по них потім визначати середній. Тут є простір для, м’яко кажучи, маніпуляції,
– зауважив Сергієнко.
Святослав Павлюк також відзначив, що за відсутності 100-відсоткового забезпечення засобами обліку будинків простір для маніпуляцій буде завжди. Зокрема, він змалював ситуацію, при якій за умови такого формування рахунків, як пропонує уряд, в будинках з лічильниками без регуляторів “почнеться Африка, а в тих що без лічильників – приморозки”.
“Лічильникові” оптимісти
Експерти об’єднання “Тарифна мобілізація” наголосили у коментарі сайту “24”, що цим рішенням Кабінет міністрів виконав якраз один з пунктів вимог Маніфесту “Тарифної мобілізації”.
У Маніфесті, який ще на початку червня цього року ми надіслали на ім’я Президента, Голови Верховної Ради та депутатів, з-поміж іншого, вимагалося переглянути норми споживання теплової енергії, що застосовуються при формуванні тарифів. Для цього “Тарифна мобілізація” акцентувала, що тариф за опалення без лічильника треба визначати, виходячи з середньої вартості опалення по будинках із лічильником. Сьогодні Кабмін, із запізненням на півроку, після скандалу з зайвими нарахуваннями, таки ухвалив новий розрахунок вартості опалення,
– вказав ініціатор “Тарифної мобілізації” Максим Гольдарб.
Читайте також:ЛІЧИЛЬНИКИ ВОДИ ПЕРЕВІРЯТИМУТЬ ЗА НОВОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
Він також додав, що протягом 2 років його однодумці намагались переконати уряд в тому, що нормативи завищені, а щорічні переплати сягають мінімум 10 мільярдів гривень за сезон. Проте уряд дочекався масових акцій протесту “Тарифного спротиву” та скандалу з захмарними жовтневими платіжками за опалення, щоб усе-таки дослухатися до пропозицій експертів та затвердити новий алгоритм, – відзначив Гольдарб.
Потрібні рішення
Забезпечення усіх будинків засобами обліку тепла – це найочевидніший і найдієвіший механізм для боротьби з великими цифрами у платіжках, вважають експерти. Самі по собі лічильники не економлять енергоресурси, але вони дають змогу точно контролювати спожите. І таким чином виховують у споживача саме культуру економного споживання.
Платити за тепло за лічильником при утеплених вікнах і дверях, і за усередненим тарифом при відсутності необхідного утеплення – це різні речі,
– відзначив Павлюк.
А Олександр Сергієнко не бачить логіки у діях уряду: замість того, щоб починати встановлення лічильників хоча б 50% у кожному місті, а то й 100%, як зроблено в Києві, вони в першу чергу підняли тарифи. Уже потім побачили, що люди не можуть платити такі суми, і почали викручуватися із ситуації, пропонуючи розстрочки оплати за комунальні послуги.
У “Тарифній мобілізації” наголошують, що невиконаними залишається ще ціла низка їхніх вимог. І ключова – переглянути ціну на газ для населення, виключивши з неї всі необґрунтовані податки (насамперед 50-відсоткову ренту на державний видобуток газу), які штучно роздувають тарифи на ЖКП. Після цих кроків, переконані експерти, вартість газу для населення буде на рівні не більше 3500 грн за тисячу кубів і близько 3000 грн для теплокомуненерго як оптового покупця. Причому, таке зниження тарифів жодним не завадить планам “Укргазвидобування” нарощувати видобуток та економити на газі десятки мільярдів, вважають експерти “Тарифної мобілізації”.
Побачити ефект від рішення уряду зможемо, напевне, вже на практиці. Поки що ініціатива уряду виглядає дещо декларативною і непрорахованою. Принаймні, доки не буде представлений хоча б якийсь документ з певним механізмом і відповідними розрахунками.