fbpx
Саморозвиток
Чи справді Вероніка витерла обличчя Ісуса?

Ні в одному з чотирьох канонічних Євангелій немає згадок про Вероніку чи її хустку. Однак традиція розповідає іншу історію.

За переказами, Вероніка була жінкою (очевидно, з Єрусалиму), яка, побачивши Ісуса, що несе хрест на Голгофу, була зворушена і віддала Йому свою хустку, щоб Він міг витерти обличчя. Коли Ісус повернув хустку, на ній дивним чином відбилося зображення Його обличчя. Тоді реліквія стала широко відома як «Хустина святої Вероніки».

Усі джерела, з яких береться ця історія, наведені грецькою мовою (назва Berenikē або Beronike, що означає «та, хто приносить перемогу»). Латинізована назва Вероніки нібито перекладається як «справжній образ», vero icono. Мається на увазі істинний образ Христа. Проте, існують кілька зображень, які претендують на те, щоб бути оригінальною, справжньою реліквією.

Проблема в тому, що ім’я Вероніка (або оригінальна грецька Бероніка) ніде не зустрічається в Біблії. Те ж саме стосується її хустки. Позабіблійна християнська традиція зазвичай присвоює це ім’я жінці без імені, яка нездужала протягом 12 років, поки не торкнулася краю одежі Христа і не була чудесним чином зцілена. Цей уривок міститься в трьох синоптичних Євангеліях (Марка 5:25–34; Матвія 9:20–22; і Луки 8:43–48).

Хоча легенда про хустку Вероніки не ґрунтується на Святому Письмі, історія про перехожу, яка проявила співчуття Ісусу на шляху на Голгофу, цілком може бути заснована на деяких фактах, переданих через усну традицію, зібрану в апокрифічному Євангелії від Никодима, згаданому у знаменитій праці Historia Ecclesiastica (написаній десь між 312 і 324 роками Євсевієм Кесарійським), а потім розвивалась протягом століть в інших апокрифічних текстах.

Слідуючи синоптичним Євангеліям, Євсевій розповідає, що в Кесарії Філіповій жила жінка, яку Христос зцілив від недуги, яку вона мала протягом 12 років. Апокрифічні Діяння Пілата (датовані 4 або 5 століттям) ототожнюють цю жінку з ім’ям Вероніка. Пізніша традиція (на думку більшості істориків розроблена в 11 столітті) стверджувала, що Ісус дав зціленій жінці, про яку йдеться в Євангеліях, чудодійну тканину, якою вона зцілювала імператора Тиберія. Цю тканину тоді розуміли як істинну хустку.

Деякі інші традиції стверджують, що ця жінка була заміжня за Закхеєм, збирачем податків, зображеним в Євангелії від Луки (Лк 19:1–10).

Зрештою, зв’язок цієї тканини з тканиною Страстей Христових був здійснений відносно пізно, приблизно в 1380 році, в популярних «Роздумах про життя Христа». До цього тканина жодним чином не була пов’язана з цим.

Не дивно, що свята Вероніка є покровителькою фотографів і працівників пралень.

За матеріалами, Aleteia

фото: Mattia Preti