fbpx

Як нaвчити дитину вимовляти звук “р”

Зворушливо і мило звучать слівця дитини, яка ще не навчилася правильно вимовляти звуки. Зазвичай дітям складно даються свистячі, шиплячі і звуки “р” та “л”. Більшість батьків не бачать в цьому проблеми і просто чекають, поки мова дитини сформується сама собою. Або ж займаються з нею самі – як вважають за потрібне, пише ТСН

До трьох років діти повинні говорити більше ніж тисячу слів

Зазвичай діти починають вимовляти звук “р” до п’яти років. Однак якщо батьки бачать, що дитині вже 3-4 роки, а вона не вимовляє багато звуків, і загалом мало говорить, краще не чекати п’яти років, а відразу звернутися до фахівця. Адже питання не в одному або кількох звуках, а у формуванні мови загалом.

Наприклад, до трьох років дитина повинна говорити близько тисячі слів, тобто цілком вільно розмовляти. А якщо цього немає, треба йти до невролога і логопеда, щоб дізнатися справжню причину недорозвитку мовлення.

Часто батьки заспокоюють себе тим, що близькі родичі дитини в дитинстві теж погано говорили, а потім все само собою виправилося. Однак причини можуть бути досить різні: неправильна будова артикуляційного апарату (коротка вуздечка язика, заяча губа, розщеплене м’яке піднебіння, неправильний прикус тощо), а ще різні неврологічні порушення.

Потрібно враховувати, що нинішні діти схильні до впливу багатьох чинників: погана екологія, неякісна вода, продукти з різними шкідливими домішками і так далі. Все це дуже позначається на дитячому здоров’ї. Тому ті проблеми, які кілька десятків років тому можна було виправити всього за кілька місяців, тепер вимагають набагато більше  часу і зусиль.

Якщо фахівець виявив у дитини проблеми, що заважають розвитку мовлення, ними потрібно негайно займатися і за можливостю виправляти. Наприклад, коротку вуздечку язика можна підрізати хіpургiчним шляхом. А якщо нічого не робити, то і до 6-7 років не буде жодного результату. Багато людей все життя cтраждaють від вад мовлення і не можуть влаштуватися на роботу, пов’язану з живим спілкуванням. І все тільки тому, що батьки вчасно не звернулися до фахівця.

Чи можна обійтися без фахівців?

Деякі тата-мами впевнені, що зможуть і самі навчити дитину правильно вимовляти звуки. Але це не так просто, як здається. В результаті часто виходить зворотний ефект: дитина починає неправильно вимовляє звуки, наприклад, звук “р” вимовляє горлом, і цей дефект виправити потім дуже складно.

Тому ліпше за все після трьох років (якщо є проблеми з мовленням), прийти з дитиною на консультацію до фахівця. Сьогодні в кожному дитячому садку є логопедична група, а з вересня в усій країні відкриються інклюзивно-ресурсні центри, де будуть працювати логопеди, дефектологи та пcихoлоги й надавати безкоштовні консультації.

Читайте також: СТАЛО ВІДОМО, ЯКИЙ КОЛІР НІКОЛИ НЕ НОСИТЬ КЕЙТ МІДДЛТОН

Якщо фахівець не виявить серйозних проблем, значить, для дитини достатньо артикуляційної гімнастики і логопедичного масажу. Гімнастика проводиться в ігровій формі, під час якої малюка вчать робити спеціальні вправи, наприклад, піднімати язик за верхні зуби. Різних вправ безліч: “Грибок”, “Маляр”, “Гармошечка”, “Конячка” і так далі.

Фахівець також проводить дитині спеціальний масаж язика, домагаючись його вібрації зондом (кулькою). А коли дитина навчиться правильно вимовляти звук, тобто звук буде звучати ізольовано чисто, його можна закріплювати в складах, словах і потім в реченнях. Вчитель-логопед навчить всьому цьому і дитину, і батьків, які продовжать заняття вдома.

Я – не такий, як усі?

Дуже важливо, щоб у дитини не розвинувся комплекс неповноцінності. У колективах з таких дітей часто сміються, дражнять, тому батьки повинні переконати дитину в тому, що вона нічим не відрізняється від інших, а правильна мова – це тільки справа часу.

Варто тільки трохи позайматися, і все буде добре. Потрібно всіляко підтримувати дитину, виявляти свою любов і увагу. Показувати, що її люблять такою, яка вона є. А щоб дитина не лінувалася займатися, можна придумати винагороду за її маленькі перемоги: смачний торт, нова іграшка, похід в кіно і так далі.

Щоб дитина гармонійно розвивалася, батьки від самого раннього дитинства повинні приділяти їй достатньо часу і уваги. Наприклад, під час прогулянки показувати їй предмети, називати їх, навчати, які звуки видає кішка, собака, як шумить вітер і так далі. Такі заняття принесуть тільки користь і допоможуть дитині швидше навчитися розмовляти. А що дитина старша, то змістовніші й цікавіші бесіди, то більше розвиваються мова і пам’ять.

Юлія Мельничук 

You cannot copy content of this page