fbpx

Повідомили, чи є перспективи у платних доріг в Україні

Днями начальник відділу інвестицій в інфраструктурні проекти Агентства інвестицій Одеської ОДА Володимир Шемаєв заявив, що в перспективі влада може зробити платним проїзд по автомагістралі Одеса – Київ. “Можливі два варіанти: або буде встановлена плата за проїзд по існуючій трасі, що не логічно, так як вона в поганому стані, або побудують нову”, – сказав він. За словами Шемаєва, за можливість доїхати з Києва до Одеси з авто стягуватимуть 900 грн.

Ідея ввести оплату за проїзд по одеській трасі досить спірна. По-перше, не зовсім зрозуміло, які економічні обґрунтування лежать в сумі оплати розміром в 900 грн (близько 30 євро) за відрізок шляху довжиною близько 500 км, що в перерахунку становить близько 6 євроцентів за кілометр. “Я сам був здивований. Не розумію, звідки взялася ця цифра”, – говорить близьке до керівництва Мінінфраструктури співрозмовник Фокуса.

Передбачувана вартість проїзду в Одесу значно вище, ніж суми, які стягують за користування розгалуженими мережами швидкісних автомагістралей в більшості європейських країн (див. Таблицю “Платні кілометри”). Дорожче оплата за проїзд лише на автострадах Італії, Іспанії, Португалії та Франції. Однак цьому є логічне пояснення. Це країни з великими масивами гір і високою щільністю населення, на швидкісних трасах багато тунелів, об’їзних доріг з розв’язками і мостів, що значно збільшує вартість будівництва. На трасі Київ – Одеса подібних інженерних проблем немає.

Читайте також: Автомобілі Nissan можна буде заправляти горілкою

 61fc61d548a45fe9e422b67e56636f7c

дозволених
Без урахування оплати за проїзд тунелів і мостів
Джерело: Дослідження Фокуса

Альтернативи немає

В європейських країнах практика оплати за кілометраж існує лише на концесійних дорогах, побудованих на гроші приватного інвестора. За використання ж швидкісних магістралей, що належать державі, все одно буде оплачуватися за допомогою віньєтки, яка дає право користуватися дорогами протягом певного періоду часу.

Можливість залучення концесіонера для реконструкції траси Київ – Одеса викликає великі сумніви. Європейське законодавство однозначно вимагає, щоб поряд з платною концесійною дорогою обов’язково існувала безкоштовна альтернатива. Безкоштовна дорога може проходити через населені пункти, мати більш низькі обмеження по швидкості, а в гірських районах перетинати гори через перевали, а не тунелі, як на платній трасі. У разі траси Київ – Одеса альтернатив існуючій дорозі немає.

Як запевняє транспортний експерт офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк, передача дороги в концесію буде відверто протизаконною. Справа в тому, що існуюча дорога не може бути концесійною. Так як вона побудована за гроші платників податків, то проїзд по ній може бути тільки безкоштовним.

Проект же створення нової дороги навряд чи зацікавить інвесторів. “Концесійні дороги, як правило, невеликі за протяжністю, до 50-60 км. В іншому випадку проект виходить настільки дорогим, що інвестиції складно залучити і неможливо окупити за життєвий цикл дороги. А плата непосильна для більшості користувачів”, – пояснює Хижняк. Крім того, додає експерт, для окупності проекту по дорозі повинні проїжджати в середньому не менше 20 тис. автомобілів на добу. Одеська траса цього не забезпечує на всій своїй протяжності, навіть з урахуванням річного трафіку.

“Якщо говорити про Одеську трасу, то концесійним може стати тільки її невелика ділянка, а саме: новий виїзд з Києва в напрямку Білої Церкви, що огинає всі населені пункти. Саме це місце траси – вузьке горлечко. На ділянці від Києва до Білої Церкви траса проходить через безліч сіл, тому там ця величина значно менша і пропускна здатність дороги занадто мала”, – робить висновок Хижняк.

Накопичуй і володарюй

За словами екс-заступника міністра інфраструктури Олександра Кави, єдиний реальний механізм приведення доріг у пристойний стан – збільшення держфінансування дорожньої сфери шляхом створення цільового дорожнього фонду, який дозволить все кошти, одержувані з дорожніх статей (в тому числі акцизу на паливо), направляти виключно на будівництво, ремонт і утримання доріг. Це дозволить майже в 10 разів збільшити фінансування галузі.

Ідею створення дорожнього фонду ініціював колишній міністр інфраструктури в уряді Яценюка Андрій Пивоварський. Але йому так і не вдалося вмовити депутатів ухвалити необхідний для створення цього фонду закон. Проте новий прем’єр Володимир Гройсман в липні пообіцяв, що дорожній фонд створять найближчим часом.

“Ми в цьому році створимо дорожній фонд, який буде працювати з 2017-го. Є повне розуміння в цьому питанні, в тому числі і в парламенті. Це дасть нам можливість створити механізм фінансування українських доріг. Ми можемо залучити туди десятки і сотні мільярдів, а це – робочі місця, дороги, логістика”, – зазначив глава уряду. За підрахунками Мінінфраструктури, фонд зможе акумулювати в рік до 40 млрд грн, з яких 65% буде направлено на дороги державного значення, решта коштів – на дороги місцевого значення. За словами Гройсмана, щоб вивести стан українських доріг на “принципово інший рівень”, знадобиться два-три роки.

Обіцянки уряду поки не підкріплені реальними діями. Закон про створення дорожнього фонду все ще не прийнятий. А термін проведення реформи в два-три роки, за словами Кави, надто оптимістичний. “При позитивному сценарії для виходу української дорожньої мережі на середньоєвропейський рівень необхідно 10-12 років”, – говорить експерт. Якщо ж темпи фінансування доріг залишаться на рівні 2015-2016 років, то країна буде відновлювати мережу автодоріг сотні років.

Джерело.

You cannot copy content of this page