Мама і блогер Венді Снайдер радить переформатувати наше спілкування з дітьми, адже якщо вони чують одне і теж від нас, то перестають слухати.
Діти – наші дзеркала. Періодично я дивлюся на них і розумію, що повинна переформатувати свій власний стиль спілкування. Я прибрала осуд, негатив і погрози і замінила на нейтральний тон, співпереживання і problem solving (комплексний підхід до вирішення проблем. – Ред.). Це вимагає дуже довгої практики, я все ще в процесі оволодіння нею, але поведінка моєї маленької дочки покращився дуже відчутно.
Ось 15 фраз, які допоможуть “перезавантажити” ваше з дитиною спілкування.
1. Про що тобі потрібно пам’ятати?
Застосовувати замість: “Будь обережний!”
Приклад: “Що потрібно пам’ятати, коли гуляєш в парку?” Або “Будь ласка, рухайся як уважна черепашка, коли проходиш по тому турніку”.
Пояснення: коли діти чують одну і ту ж фразу багато разів, вони перестають на неї реагувати. Примусьте їх використовувати критичне мислення і ще раз усвідомити важливу інформацію. Ще варіант: чітко говоріть, що ви від них хотіли б.
2. Будь ласка, говори спокійно
Застосовувати замість: “Не кричи!” Або “Тихо!”
Приклад: “Будь ласка, говори спокійно або шепочи,” – говорите це пошепки. Або: “Я люблю як ти співаєш, тому йдемо послухаємо гучний спів у дворі!”
Пояснення: деякі діти від природи більш “гучні”, ніж інші, якщо їм важко вести себе тихіше, то покажіть місце, де вони можуть побути “гучними”, користуйтеся так само силою шепоту. У комбінації з ласкавим дотиком і зоровим контактом, шепіт дуже ефективно допомагає дітям почути вас.
3. Зробиш сам або мені допомогти?
Застосовувати замість: “Я три рази повторила, а ну швидко роби!”
Приклад: “Пора йти. Ти сам взуєшся чи тобі допомогти?” Або “Ти сам сядеш в автокрісло чи посадити тебе?”.
Пояснення: кредит довіри їх прагненню до автономності – прекрасний інструмент, а даний вибір включає їх критичне мислення і знижує ризик впертого заперечення.
4. Чому тебе навчила ця помилка?
Застосовувати замість: “Яка ганьба!” Або “Треба було думати перш, ніж робити!”
Приклад: “Чому ти навчився на цьому випадку?” Або “Який висновок ти зробив і що ти будеш робити в наступний раз в схожій ситуації, щоб уникнути неприємностей?”
Пояснення: помилки не повинні здаватися дітям кaтaстрофою і кінцем світу – це і знижує самооцінку, і блокує їх природне прагнення до пізнання нового і автономії. Якщо помилка – це можливість засвоїти нові знання, отримані, так би мовити експериментальним шляхом, то боятися її не треба і можна йти далі.
5. Будь ласка …
Застосовувати замість: “Досить!” І “Припини!”
Приклад: “Будь ласка, грайся з собакою по-доброму!” Або “Повісь куртку на вішалку, будь ласка!”
Пояснення: ми ж не говоримо цілий день людям навколо нас (колегам, офіціантам, друзям): “Припини!”, “Не смій!”. Ми ж не вживаємо негативні, “забороняючі” фрази на кшталт: “Не приносьте мені кави!” Або “Я не хочу курку!” Ми просимо те, чого хочемо. І з дітьми має бути так само.
6. Ми на гонках сьогодні, тому треба бігти швидко!
Застосовувати замість: “Поспішай!” І “Ми вже спізнюємося!”
Приклад: “Ми сьогодні коні на перегонах, давай подивимося, як швидко ми можемо проскакати!”
Пояснення: постарайтеся, щоб поспіх не був звичкою. Всім іноді треба побути розслабленими і повільними.
7. Йдемо зараз або через 10 хвилин?
Застосовувати замість: “Пішли вже!”
Приклад: “Хлопці, підемо зараз або ще пограєте 10 хвилин, а потім підемо?”
Чому це працює: дітям подобається брати участь в ухваленні рішень щодо самих себе, особливо це стосується дітей з сильним характером. З таким формулюваннями ви даєте дітям вибір, але і чітко встановлюєте умови.
8. Давай запишемо це в твій список бажань
Застосовувати замість: “Це дорого” або “Ніяких більше іграшок, я сказала!”
Приклад: “Зараз я не куплю цю іграшку, але ми можемо внести її в твій список бажань на день народження”.
Пояснення: не потрібно придумувати відмовки про фінанси, просто встановлюйте ліміт, а потім допоможіть дитині придумати, як отримати те, що вони хочуть (почекати дня народження, накопичити грошей).
9. Зупинися, подихай і скажи, що ти хочеш
Застосовувати замість: “Припини вже скиглити!”
Приклад: “Давай зупинимося, разом подихаємо, а тепер спробуй знову просто сказати, що ти хочеш”.
Пояснення: вам потрібно практикувати вміння зупинятися, дихати і говорити, а не лаятися. Повторюйте фразу спокійно, дихаєте разом з дитиною, поки вона не заспокоїться і не поміняє тон.
10. Поважай себе і інших
Застосовувати замість: “Поводься нормально!”
Приклад: “Як будеш іти на батут, пам’ятай, що потрібно поважати себе самого та інших людей”.
Пояснення: фраза “вести себе нормально” дітям не завжди зрозуміла, тут потрібно виражатися конкретніше про те, що саме вони повинні робити.
11. Умій працювати в команді
Застосовувати замість: “Не командуй!” І “Ніхто не захоче з тобою грати, якщо ти будеш себе так вести!”
Приклад: “Ти – прекрасний лідер. Пам’ятай сьогодні, що потрібно вміти працювати в команді. Став питання своїм друзям замість того, щоб роздавати їм накази, і давай іншим побути лідерами теж.”
Пояснення: багатьом дітям з сильними лідерськими якостями часто говорять: “Разкомандувався!”, Або що ніхто не захоче з ними дружити. Замість цього навчіть вашу дитину бути хорошим лідером: просити, а не наказувати, подавати приклад, а не вимагати, мінятися ролями, щоб кожен побув лідером.
12. Мені хотілося б, щоб ти …
Застосовувати замість: “Припини робити те-то” і “Не можна робити те-то”.
Приклад: “Мені хотілося б, щоб ти ласкавіше поводився з собакою, вона любить, коли з нею поводяться дружелюбно – так вона охочіше і довше буде з тобою грати”, “Ми на парковці, тому зараз мені потрібно, щоб ти йшов як обережний котик, а не скакав як скажений кінь”.
Пояснення: Висловлювання “Я” доходять до свідомості дитини набагато повніше і швидше, ніж обвинувальні або забороняють репліки.
13. Можна поплакати
Застосовувати замість: “Не будь як маленький!” Або “Не реви!”
Приклад: “Це нормально, що тобі сумно, я тут, з тобою. Я знаю, що ти впораєшся”.
Пояснення: вас здивує, наскільки добре діти реагують в тих випадках, коли ми на них не тиснемо, наказуючи придушити почуття. Говоріть їм про те, що вони здатні пропрацювати свої емоції – це додасть їм самооцінки.
14. Я люблю тебе, не дивлячись ні на що!
Застосовувати замість: “Коли ти так себе ведеш, ніхто з тобою не хоче водитися!” Або “Я тебе не буду обіймати, поки ти не почнеш себе вести як людина!”
Приклад: “Я люблю тебе не дивлячись на твою поведінку і я також люблю, коли ти просиш дозволу взяти у брата іграшку, а не хапаєш її!”
Пояснення: безумовна любов – ключове поняття позитивного батьківства і означає те, що наша любов не залежить від того, що сьогодні “накоїла” дитина. Якщо діти знають, що можуть бути впевнені в тому, що ви їх любите і приймаєте, вони ведуть себе краще.
15. Для тебе це важливо, тому мені хотілося б, щоб саме ти прийняв рішення
Застосовувати замість: “Мені все одно”.
Приклад: “Знаєш, я допускаю варіанти, тому вирішувати можеш ти. Мені хотілося б, щоб ти допоміг мені в цьому”.
Пояснення: якщо вам дійсно все одно, то це прекрасний шанс підвищити самооцінку у наших дітей і дозволити їм приймати рішення.