З січня по квітень було продано на 56% більше авто, ніж у минулому році. Експерти кажуть: люди перестали боятися, а компанії змушені оновлювати свої автопарки
Українці кинулися скуповувати автомобілі: за січень – квітень цього року “залізних коней” було продано на 56% більше, ніж за такий же період минулого року. У квітні дилери продали на 72% більше машин, ніж за той же місяць роком раніше, а в березні приріст взагалі склав 98%. Травнева статистика обіцяє бути не менш райдужною. Однак учасники ринку не висловлюють з цього приводу особливого оптимізму: ринку ще дуже далеко до докризових показників.
НИЗЬКИЙ СТАРТ. “Статистикою насправді легко маніпулювати, – коментує генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко. – Припустимо, якщо я сьогодні продав одну машину, а завтра десять, то ось вам і зростання на 90%. При цьому врахуйте, що в минулому році з січня по квітень авторинок фактично лежав на дні: продажі по всій країні в цей період ледве перевалили за 10 тис. автомобілів”. Чи коректно порівнювати нинішнє пожвавлення з дном? Тільки щоб отримати низький старт і красиву динаміку, упевнений незалежний автомобільний експерт Андрій Сидоренко. Адже якщо порівняти обсяги продажів з як завгодно успішним (тим же 2012) роком, то результат виявиться невтішним.
- Читайте також: Важливий для водіїв законопроект №4373 внесений у Верховну Раду.
НАБРИДЛО БОЯТИСЯ. Втім, як би там не було, певний приріст все ж є: місяць за місяцем з автосалонів виїжджає все більше власників нових авто. Експерти пояснюють це в першу чергу стабілізацією економіки України. “Зростання автопродажів пов’язане з сезонним зміцненням гривні і стабілізацією на валютному ринку, – вважає радник президента Асоціації українських банків Олексій Кущ. – У період девальвації і широкої амплітуди коливань валютного курсу першими реагують ринок нерухомості і авто, тому що вони заточені під довгострокові кредити. Як тільки валютна ситуація стабілізується, починається відновлення продажів: спочатку на ринку авто, потім нерухомості”. “Додатково до цього люди просто втомилися боятися, – каже Назаренко. – Рік чи два тому покупка авто у багатьох була на останньому місці в списку пріоритетів, люди готувалися до того, що доведеться залишити країну. Тим, хто залишився, вже набридло панікувати, вони повертаються до звичного життя”.
БАНК НА КОЛЕСАХ. Зростанню авторинку є й інше, майже зворотне пояснення – люди витрачають гроші, не вірячи в те, що стабілізація настала надовго. “Недовіра українців до банківської системи зростає, – зазначає Андрій Сидоренко. – З початку 2014 року Нацбанк вивів з ринку 64 фінустанови. У цьому році також пройшла низка гучних банкрутств: закрилися банки “Михайлівський”, “Київ”, є й інші на черзі. На тлі цього люди з середнім достатком намагаються вже не зберегти свої гроші, а хоча б не втратити їх, вклавши в автомобіль”. На користь цієї думки говорить і “середній чек” з автосалонів: пожвавлення на ринку створили аж ніяк не бюджетні автомобілі. “Близько 70% продажів в цьому році відбуваються в ціновій категорії $ 15-25 тис. або вище, – стверджує комерційний директор компанії “Автоальянс” (офіційний дилер Nissan в Україні) Дмитро Деменко. – Причому авто люди беруть не в кредит, а відразу за повну вартість”.
ТОП-МОДЕЛІ. Так що, як бачимо, зараз машини купують ті, хто кілька років відкладав таку велику покупку, як авто, і це далеко не пересічні громадяни країни. Тому і лідерами автопродажів стали бренди, які складно назвати бюджетними. За даними компанії AUTO-consulting, в топ-5 за підсумками минулого місяця увійшли послідовно Toyota, Volkswagen, Renault, Skoda і BMW. Аналітики зазначають, що вперше за всю історію спостережень за вітчизняним авторинком в десятку найбільш продаваних марок увійшов Mercedes-Benz, ставши поряд з BMW другим преміум-брендом у топ-10. Це також говорить на користь того, що ринок зараз працює на покупця “вище середнього”, пропонуючи йому нові моделі і комплектації. “Основну погоду на сьогоднішній день роблять чотири-п’ять гравців на ринку, – говорить Деменко. – Якщо в минулому році це були Toyota і Renault (не в останню чергу за рахунок контрактів з МВС), то тепер в гру включилися BMW з хорошими цінами в преміальному сегменті і Volkswagen з справжнім проривом року – моделлю гольф-класу Jetta за стартовою ціною $ 20 тис. (зараз це половина всіх продажів бренду). Оновила модельний ряд і Toyota (RAV4 і Camry). Все це кілька і розігріло авторинок”.
ЗА КОМПАНІЮ. Наступний фактор, який вплинув на продажу і “розставив” лідерів авторинку в їх нинішньому порядку, – це пожвавлення корпоративних клієнтів. “У юридичних осіб відкладений попит накопичено взагалі з 2009 року, – пояснює Деменко. – Компанії тоді практично перестали купувати машини, і автопаркам зараз по сім-вісім років. Тут покупка нових авто – це вже питання економічної доцільності, тому що утримувати парк, який два-три рази себе відпрацював, не має ніякого сенсу”. Імовірно, саме попит від юросіб вивів бренд Renault на друге місце в топі лідерів продажів, адже такі моделі, як Logan, Dokker і Duster, дуже часто використовуються в корпоративних автопарках. До речі, в компанії Renault Україна відзначають ще один стимул для зростання продажів. За словами директора з маркетингу і комунікацій Оксани Борейко, банки стали активніше давати автокредити. “Юрикам” тут пощастило більше, ніж “фізикам” – позики на комерційні авто сьогодні можна взяти в половині банків з числа 25 найбільших. А ось фізособам поки що реально доступні партнерські програми банків, афілійованих з салонами і імпортерами. “Ситуації, коли людина могла вибирати з 10 банків, зараз немає, – запевняє Кущ. – Якщо покупець приходить в салон, там вибір обмежений двома-трьома банками, з яких один основний, а інші – для галочки”.
ПРОГНОЗИ НА РІК
Прогнози з приводу подальшої динаміки продажів у експертів схожі. Наприклад, Олег Назаренко вважає, що за підсумками 12 місяців ринок вийде на 58 тисяч проданих авто (зростання за підсумками року – 23-25%). “Очікування від ринку на рівні тих же 55-60 тисяч, – погоджується Деменко. – До речі, поточний місяць через довгих свят втратить в порівнянні з минулим відсотків 20”.
За словами експертів, стимулювати українців до покупок можуть самі виробники: наприклад, повторити прорив Volkswagen Jetta і привезти в Україну цікаве авто за привабливою ціною. До речі, щось подібне (правда, в більш економному варіанті) вже намагається зробити Chery. У квітні китайський бренд представив відразу три нові моделі: два седана ($ 12,5-16 тис.) І кросовер ($ 17 тис.), розраховуючи за їх рахунок відновити втрачені в минулому році позиції.
Загалом, дорога для нових авто в Україні в цьому році повинна бути помірно рівною з легким підйомом на 5,6-5,8 тис. машин щомісяця. Якщо, звичайно, на шляху не встануть парламентарії. “Продажі автомобілів “з салону” впадуть, якщо влада продовжить термін перебування в країні авто на тимчасовій реєстрації до одного року (у ВР на цей рахунок зареєстрований законопроект №4223). Те ж саме відбудеться при різкому зниженні акцизів на імпорт старих авто (законопроект №3251, прийнятий в першому читанні). Вступ в силу двох цих документів просто обвалить ринок”, – прогнозує Назаренко. “Якщо до осені скасують акцизи на беушні автомобілі і до нас поїде секонд-хенд з Європи, про ринок нових авто на якийсь час доведеться забути, – погоджується керівник проекту “Клуб директорів автобізнесу” Олег Діващук. – Хоча дилери і виробники з країни не підуть. Швидше за все, вони очолять рух по імпорту до нас старої техніки. У багатьох з них є ресурси, логістичні центри та підрозділи, які потрібно завантажувати. І їм як акціонерам за великим рахунком все одно, на чому заробляти”.
- Читайте також: Завтра українці можуть отримати доступні автомобілі?