Дозвілля

Великодній кошик: «не все, на що впала свячена вода, буде освячене»

By Administrator

April 15, 2017

Доктор пасторального богослов’я о. Віталій Слободян СР розповів CREDO про традицію освячення їжі та про те, як зібрати великодній кошик.

Благословення великодніх страв це — старий звичай і має глибокі біблійні корені. Біблійне споживання їжі дуже добре відображає юдейська Пасха. Кожен юдейський Шабат розпочинався у п’ятницю ввечері запаленням суботнього світла і спільної вечері – при тій вечері, як і при вечері Ісуса з учнями, була подяка Богові, благословення Бога за всі дари столу. Ми маємо це відображене у своїй літургії: «Благословенний Ти, Господи, Боже всесвіту, бо з Твоєї щедрості отримали ми хліб, плід землі й праці людських рук, який Тобі приносимо, щоб стався для нас хлібом життя.» Споживання їжі має також вимір богословський, це служить будуванню спільноти Церкви, тому ми молимося до і після їжі, а у це найбільше християнське свято ми благословляємо великодні страви. Це старохристиянський звичай, який має підтвердження не лише у Біблії, але й у Отців Церкви, і він говорить, що перші християни мали спільноту столу. Християнська неділя — це святкування Пасхи тижня. Воскресіння Ісуса Христа перші християни святкували щонеділі, а тепер ми маємо річне святкування Пасхи і воно по формі своїй перегукується зі святкуванням перших християн, коли кожна їхня зустріч на недільній Євхаристії завершувалася споживанням аґапе – трапези любові. Найкращий хліб та вино вибирали для звершення Євхаристії, а потім відбувалася спільна трапеза і розносилася їжа тим, хто не міг прийти, а також роздавалася бідним.

Тому ми сьогодні, святкуючи Пасху, благословляємо страви, але також і пам’ятаємо, що благословляти свою їжу та дякувати за земні блага треба щоразу, коли їх споживаємо, щоб Бог наситив нас також і благами вічними.

Збираючи у кошик страви для благословення, ми маємо розуміти, що не все те, на що впала свячена вода, є освяченим. Бо вода падає і на болото під ногами, і на траву біля церкви, і на хідник у храмі, але освяченим є лиш те, що Церква мала намір освятити і з чим була пов’язана молитва. Саме тому у кошичку мають знайтися ті страви, які будуть згадані у молитві благословення: Хліб і всяка святкова випічка, як спомин того хліба, яким Ісус нагодував людей на пустинному місці. Це спомин того хліба, яким Ісус нагодував своїх учнів підчас Останньої Вечері і як спомин того хліба, який ми отримуємо у Святому Причасті – знак тої Пасхи, якою є сам Христос.

М’ясо і всі його різновиди, які є спомином Пасхального агнця і спомином тих святкових страв, які Господь споживав разом із учнями на Тайній Вечері. Це спомин спожитого євреями агнця при виході з Єгипту, кров якого рятує від смерті, а м’ясо є поживою на дорогу. Для нас тим Агнцем є Ісус Христос, який входить у наше життя зі Своїм Тілом І Кров’ю, а всі м’ясні страви нам це пригадують, тішать наше піднебіння та є виразом нашого святкування.

Яйця – як знак нового життя. Ми, ділячись ними з близькими, ділимося радістю, що Ісус перебуває посеред нас. Це знак того, що Христос воскрес, дав нам нове життя і веде нас на Вічну Трапезу на

Небесах, до вічного святкування, вічної радості, вічної Пасхи.

Сіль – що має берегти нас від зіпсуття.

Що ж тоді з іншими продуктами? У різних регіонах кладуть різні додаткові продукти, як сир чи масло, але це ті речі, які не є контроверсійними і не служать до чогось злого, тому, хоч священик над ними молитви не читає, то Боже благословення прийде на це своєю силою.

Та головне не трактувати благословення їжі, як якусь магію, а приймати це як освячення дарів, призначених до вжитку для дітей Божих, щоб як пише св. Павло у Першому посланні до Коринтян 10,31: «Тож, коли ви їсте, чи коли ви п’єте, або коли інше що робите, усе на Божу славу робіть!»

Читайте також: ЯК ПРАВИЛЬНО ЗІБРАТИ ВЕЛИКОДНІЙ КОШИК: З’ЯВИЛАСЯ ІНСТРУКЦІЯ В КАРТИНКАХ

За матеріалами видання: CREDO