Експерти радять вітчизняним фермерам міняти підхід до виробництва і продажу ягід. Українці переглянули свої ягідні переваги, що вже змусило виробників змінити структуру виробництва. Зокрема, полуниці стали вирощувати менше, а малини, навпаки, більше.
Так, сільгосппідприємства України за останні чотири роки скоротили частку полуниці в загальному виробництві ягід з 72,3% до 53,3%. Частка малини за цей період зросла з 6,2% до 18,7%. А ось зі смородиною все по-старому – 15,5% в загальному виробництві.
“Тенденції пов’язані зі збільшенням сезону продажу малини. Українці хочуть купувати якісний продукт гарного товарного вигляду”, – говорить керівник проекту “УкрАгроКонсалт” Ольга Мозгова.
Але головна проблема для виробників фруктів і ягід – низький платоспроможний попит на внутрішньому ринку і конкуренція з товаром, вирощеним на присадибних ділянках, собівартість якого ніхто не рахує.
Полуниці об’їлись Виробництво ягід в Україні становить 125 – 130 тис. тонн в рік. За останні п’ять років обсяги збільшилися на 5 – 9%, а частка сільгосппідприємств досягла 10% (решта 90% – господарства населення).
Ємність внутрішнього ринку ягід фахівці оцінюють приблизно в 120 тис. тонн. При цьому потенційно він може вирости в чотири рази. Адже зараз середньостатистичний українець, за словами Мозгової, з’їдає всього 3,2 – 3,7 кг ягід на рік, що набагато менше, ніж в Європі (12 – 16 кг/осіб на рік).
Але їсти більше українці не можуть – немає чим платити. Тому, як зазначає заступник директора Інституту садівництва НААН України Олександр Ярещенко, виробництво найбільш ходової в Україні ягоди – полуниці – досягло свого піку (майже 62 тис. т).
“Внутрішньо виробництво полуниці сповільнилося. Немає привабливої ціни, і виробники змушені шукати нові ринки збуту”, – зауважив Ярещенко.
Читайте також: Як виростити розумника за допомогою їжі