fbpx

Ось хто накручує ціни на бензин

Ціна А-95 наблизилася до 24 гривень за літр, А-92 – до 23 гривень. За літр дизпального доведеться викласти майже 21 гривню. Водії не розуміють, чому зростає ціна пального, адже долар – падає. Власники АЗС лише розводять руками. Мовляв, нафта росте у ціні.

У лютому цього року барель “чорного золота” на світових ринках коштував 35 доларів, а курс гривні опустився до 27 гривень за долар. Вартість А-95 на українських заправках трималася тоді на рівні 20,99 грн/л. Хоча, за розрахунками Міенерговугілля, індикативна ціна на цей вид пального не мала би перевищувати 19,67 грн/л.

На сьогодні нафта торгується на рівні 48 доларів за барель, а гривня відносно долара укріпилася до 25 гривень за $. Тобто нафта порівняно з лютим зросла в ціні майже на третину, а гривня зміцнилася на 10%. Отже, ціни на бензин мали би підвищитися на 20% й А-95 мав би коштувати не вище 23 гривень за літр. А якщо слідувати рекомендаціям Міненерговугілля, то взагалі 22,60 – 22,80. Але, як бачимо, ціна на заправках на А-95 – вища. Чому? За якою ціною імпортується до нас пальне? Адже 70 — 80% нафтопродуктів надходить на український ринок із-за кордону.

– Контроль за якістю, як і за ціновою політикою пального, нині здійснюється тільки великими гравцями на ринку. Один з них — це виробник вітчизняного пального, афілійований з групою “Приват”, який контролює Кременчуцький НПЗ, – каже газеті “Експрес” експерт ринку Іван Матковський. – Інші – кілька великих компаній-імпортерів пального з Польщі, Литви, Білорусі та Румунії.

23 травня ціна на марку пального E-95 польського національного оператора “Орлен” була зафіксована на позначці 575 доларів за тонну або ж 10 грн. 80 коп. за літр. Таку ціну платять нафтотрейдери на українсько-польському чи українсько-білоруському кордоні. До ціни на заправці додаються ще й українські податки, витрати на логістику й заробіток.

– Але ж нафта зростає у ціні?

– Якщо ціна на нафту підвищується, то пальне на український ринок потрапляє не того самого дня, а через кілька місяців. А кілька місяців тому ми бачили лише падіння цін на нафту. 17 грудня минулого року ціна за тонну пального марки Е-95 від “Орлену” становила трохи більше яу 300 американських доларів (тонна – 1333 літра). Для порівняння, 15 липня 2015 року ця тонна коштувала майже 800 доларів. Чи ми бачимо такі коливання на заправках? Звичайно, що ні.

Так, нафтотрейдер не тільки купує за валюту нафтопродукти, але й платить у валюті акцизний податок. Проте до нинішньої ситуації це не має ніякого значення, бо з березня в Україні спостерігається зміцнення гривні й повільне падіння долара та євро.

– Скільки, за вашими підрахунками, мав коштувати літр пального? – За приблизними розрахунками, літр А-95 мав би коштувати не більше як 15 — 17 гривень. Після 20 грн. вже йдуть надприбутки. – То які, на вашу думку, основні причини зростання цін на пальне?

– Намагання отримати надприбутки. Це однозначно симптом змови на ринку. У парламенті є сильне нафтотрейдерне лобі, яке фактично формує ціни на бензин. У прямому ефірі одного з телеканалів нардеп Мустафа Найєм заявив, що депутатська група в парламенті “Воля народу” отримала преференції за підтримку кандидатури Юрія Луценка на посаду Генерального прокурора України. Можна здогадатись, що преференції вони отримали й після підтримки кандидатури Володимира Гройсмана на пост прем’єр-міністра України. До теми ціни пального це має безпосереднє стосунок, оскільки членами групи є народні депутати, співвласники торгового бренду WOG.

Леся ЯСИНЧУК

Читайте також: Курити вже не модно!

Джерело.

You cannot copy content of this page