fbpx

“Халява закінчилась”: з 2018 року українцям доведеться платити за супутникове ТБ

Українські медіа-групи збираються в 2018 році закодувати 23 національних телеканали в супутниковому ефірі і спробувати продати їх глядачеві.

Чотири найбільші медіа-групи досягли попередньої згоди щодо кодування відкритих телеканалів на супутнику. Орієнтовний дедлайн – весна 2018 року, пише “LIGA.net”.

Зараз медіа-групи Інтер (Дмитра Фірташа, Сергія Льовочкіна і Валерія Хорошковського), StarLightMedia (Віктора Пінчука), Україна (Ріната Ахметова), і 1 + 1 (Ігоря Коломойського) в цілому транслюють 23 телеканалу: Інтер, НТН, К1, К2 , МЕГА, Піксель, Zoom, Enter-фільм, СТБ, ICTV, Новий, М1, М2, Оце, Україна, НЛО ТБ, Індіго TV, 1 + 1, 2 + 2, ТЕТ, Плюсплюс, УНІАН ТБ і Бігуді.

Умовили Інтер?

Кодування найбільшими ТВ-групами з абсолютно різними власниками супутникового ефіру стане безпрецедентною подією для всього медіа-ринку. Ще жодного разу вони не діяли в унісон.

Про те, що українські канали на супутнику деякі гравці хочуть кодувати, редакція “LIGA.net повідомляла ще в вересні. “Сьогодні три гравці готові закодуватися: це групи 1 + 1, МДУ та ми”, – розповідав в інтерв’ю директор зі стратегічного розвитку групи StarLightMedia Федір Гречанінов. У групі Інтер, в яку входить найбільше телеканалів, у нього тоді не було впевненості. Це був предмет переговорів.

“Інтер до останнього часу не підтримував впровадження системи кодування супутникового сигналу”, – розповідає медіа-експерт, радник голови Нацради з ТБ і радіомовлення Олександр Глущенко. Адже, на його думку, в разі кодування сигналу трьох медіа-груп, 8 каналів Інтера тільки б виграли і перетягнули частина аудиторії на себе – глядачів, які не бажають платити.

Але відразу кілька джерел на ринку повідомили, що Інтер таки вдалося переконати в необхідності кодування. “Офіційно про це оголосять на ТІМ (велика галузева конференція, яка пройде в перших числах листопада – Авт.). Якщо говорити про Інтер, то ми ніколи не були проти кодування”, – розповідає редакції один з інсайдерів в самій групі. За його словами, медіа-групи сподіваються, що мовлення вдасться закодувати вже навесні 2018 року.

Чи є тут гроші

Як вважає Олександр Глущенко, переговорники від медіа-груп змогли переконати Інтер, озброївшись основним аргументом – на кодуванні вдасться заробити. “Адже в кабельному ТБ і IPTV у медіа-груп вже вийшло заробити в цьому році перші помітні гроші”, – відзначає експерт.

Нагадаємо, після того як національна валюта в 2014 році обвалилася і почалася криза, медіа-групи стали відчайдушно шукати джерела додаткового заробітку. Однією реклами в ефірі було недостатньо, а власники-олігархи теж збідніли, щоб продовжувати датувати свої медіа-активи – вливати в них сотні мільйонів щорічно. В результаті у медіа-груп в минулому році вийшло змусити основних кабельних операторів платити їм за доступ до їх контенту. “Моє припущення – сукупні доходи медіагруп в цьому році можуть виражатися в десятках мільйонів гривень”, – розповідав Федір Гречанінов.

Телевізійники сподіваються, що по тій же накатаній дорозі вони підуть і в супутникової трансляції своїх каналів. За оцінками керуючого партнера консалтингової групи E & C Анатолія Фроленкова, зараз за супутникове ТБ легальним провайдерам платять менше 0,2 млн. Абонентів. “Природно, після кодування їх кількість може збільшитися.

А ось вже відсоток зростання буде залежати від самих операторів і їх маркетингових дій”, – уточнює партнер. Загальна кількість домогосподарств, обладнаних супутниковими антенами, в Україні зараз становить близько 4,5 млн. Олександр Глущенко чув прогнози медійників: тільки близько мільйона домогосподарств платити все одно не будуть і залишаться дивитися телеканали в відкритому доступі.

Грошей поки не багато

Але прогноз експертів більш песимістичний. У медіа-груп навряд чи вийде вмовити багатьох українців, які звикли до безкоштовного ТВ, розпрощатися навіть з невеликими грошима. Наприклад, за розрахунками засновника BigDataUa Сергія Бойко, 30-40% абонентів в містах перейде з безкоштовного супутника на НЕ закодований ефірний сигнал Зеонбуду. І тільки 20-25% віддасть перевагу на користь кабельного ТБ. У Глущенко схожий прогноз: “Аудиторія супутника, швидше за все, піде на Т2 (відкрите цифрове ефірне ТБ). Ментально ці глядачі не готові почати оплачувати те, що діставалося завжди безкоштовно”, – говорить він. Медіа-експерт додає, що багато чого буде залежати в 2018 році від того, чи відключать в Україні аналогове ефірне мовлення. Воно, як і “цифра”, є відкритим для глядача типом мовлення. І аналог досі дивляться в Україні мільйони абонентів.

Кодовані канали чотирьох медіа-групи хочуть повісити на дві DTH-платформи (провайдери платного супутникового ТБ): XTRA TV (належить групі ТРК Україна) і Viasat (Плюси). За інформацією LIGA.net, у StarLightMedia та Інтера НЕ буде своїх супутникових провайдерів. Також медійники практично визначилися з постачальником самого рішення по кодуванні. Їм, найімовірніше, стане компанія Verimatrix. З точки зору абонента підключитися до платного пакету “українського розважального ТБ” буде не так просто. Доведеться купити “прошиту” приставку (за аналогією з тим, як зараз глядачі дивляться цифровий пакет Т2). “Дуже складно монетизувати споживача, який вже витратив гроші і придбав обладнання. Тим більше, змусити придбати або замінити наявний тюнер менш просунутим операторським приймачем”, – відзначає Глущенко.

Не можна забувати: крім каналів чотирьох медіа-груп, на супутнику, швидше за все, залишаться ще мовники, які не підтримають кодування. Це наприклад, окремо розташовані новинні українські канали (скажімо, П’ятий канал Петра Порошенка), або взагалі російське ТБ.

You cannot copy content of this page