Без рубрики KIA-Sorento_tunihg_chip

Чіпувати чи ні? Все про чіп-тюнінг

АвтоПортал вирішив розібратися, що ж нас насправді являє собою чіп-тюнінг, і перевірити в реальних умовах всі переваги та недоліки такої доробки автомобіля.

Що таке чіп-тюнінг?

У середині 90-х років в Європі з‘явився новий вид тюнінгу двигуна, що не вимагає втручання в його механічну частину. Цей варіант доробки мотора отримав назву чіп-тюнінг (chip-tuning).

Поліпшення характеристики двигуна без механічних переробок стало можливим завдяки появі електронних блоків управління мотором. (ЕБУ або ECU — Engine Control Unit).

ЕБУ це своєрідний комп’ютер, який керує роботою двигуна. Як і будь-який комп‘ютер ЕБУ має свою мікросхему пам’яті (чіп), у якій на заводі закладена програма з певними параметрами управління мотором.

Чип-тюнінг з допомогою спеціальних програм — контролерів, дозволяє змінити закладені заводські налаштування, щоб поліпшити характеристики двигуна і повністю розкрити його потенціал.

Більшість тюнінгових ательє самі не редагують лічені файли, їх відправляють на фірми, що спеціалізуються саме на їхній редакції. Від того, наскільки добре фахівець, що займається редакцією програми, розуміє роботу мотора, знає його резерви і слабкі місця, залежить результат чіп-тюнінга.

Для редагування програм контролерів зазвичай застосовується спеціальне програмне забезпечення (ПЗ), що дозволяє знайти і представити в графічному вигляді таблиці калібрувальних даних.

Читайте також: ОБЛАДНАЛИ АВТОМОБІЛЬ ГАЗОВОЮ УСТАНОВКОЮ – МАЄТЕ ПРАВО НА ПОДАТКОВУ ЗНИЖКУ

«Перечіпування» дає можливість відкоригувати: роботу систем, що відповідають за токсичність мотора, подачу палива в циліндри, налаштування запалення і обмежувача оборотів.

Таким чином, можна домогтися збільшення крутного моменту та потужності при настройці режимів атмосферного мотора в межах від 5-10%. Для турбомоторів можна змінити налаштування роботи тиску наддуву, різниця може становити 20-30% від початкового значення.

Завдяки чіп-тюнінгу автомобіль отримує додатковий запас потужності, який дозволяє водієві рідше перемикати передачі і більш комфортно відчувати себе при обгонах. У машин з автоматичною трансмісією поліпшується плавність перемикання передач.

Збільшення потужності двигуна не означає підвищення витрати палива. Мотору легшає розганяти автомобіль з будь-яких оборотів, а значить, не потрібна його «розкрутка в дзвін».

При грамотному чіп-тюнігу «краники» якраз таки прикриваються, тобто паливна карта правиться у бік зменшення кількості уприскуваного палива, а потужність збільшується шляхом підвищення ККД від згоряння палива. Це підтверджує зменшення витрат після чіпування на тлі збільшеної потужності й крутного моменту.

Хоча досить часто в перші тижні після чіпування власники помічають підвищену витрату. Але це відбувається через те, що в перші дні хочеться перевірити нові можливості мотора. Як тільки «гонки» закінчуються, витрата зазвичай стає нижче звичної норми.

Також одним з основних питань перед процедурою чіп-тюнінга є скорочення ресурсу двигуна. Але якщо двигун отримує можливість без зайвих навантажень розганяти машину, чому його ресурс повинен зменшитися?

Насправді ресурс мотора насамперед залежить від таких факторів як: якість моторного масла і своєчасність його заміни, рух з непрогрітим (холодним) двигуном на високих оборотах, ну і звичайно, якість палива.

Чому ж завод — виробник сам не додасть всі ці «принади»? Справа в тому, що машини випускаються для широкого кола споживачів, експлуатуються в різних умовах, з неоднаковою середньою температурою, і, звичайно ж, на паливі різної якості. Тому заводу-виробнику простіше перестрахуватися і залишити в запасі, «будь це» 20-30% конячок.

Виробникові економічно невигідно проводити настроювання ПЗ під кожен автомобіль, тому налаштування використовуються не індивідуальні, а усереднені.

Дуже часто автомобіль чіпують при переводі на інший вид палива — газ. Природно, на серійній заводській прошивці, розрахованій під застосування бензину, автомобіль на газі поїде, проте робота двигуна на ній буде не зовсім оптимальна.

Негативним результатом чіп-тюнінга може вважатися звуження зони нечутливості двигуна до якості палива для атмосферних моторів, і можливим підвищенням чутливості до високих температур навколишнього повітря.

Але при цьому не потрібно забувати про те, що кожен сучасний двигун забезпечений датчиком детонації, основним завданням якого є «оповіщення» блоку управління про вхід двигуна в зону детонації (через неякісне паливо або перевищення навантаження), на що ЕБУ реагує негайним зменшенням кута запалювання. До того ж будь-який автомобіль забезпечений системою охолодження з 2-х, 3-х кратним запасом продуктивності.

Можливе підвищення навантаження на нагнітач двигуна надувних моторів може бути скомпенсоване застосуванням більш якісних мастильних матеріалів і зміною режиму їх охолодження, також бажана наявність турбо-таймера.

Чіп-тюнінг на практиці.

Комплект ПО і устаткування для чіп-тюнінгу коштує від 5000 євро до 10 000 євро, вартість складає від 100 у.о. до 900 у.о., в залежності від автомобіля.

Провести чіп-тюнінг можливо практично для будь-якого інжекторного автомобіля — від ВАЗу до Porsche Cayenne (Порше Кайен).

На думку фахівців компанії «S-Auto», винятки становлять деякі японські бренди, мотори яких практично не вимагають додаткового доопрацювання.

Так як теорія хороша, але без практики нікуди, ми вирішили провести тест чіп-тюнінга на власному автомобілі.

Отже, знайомтеся — випробуваний автомобіль Hyundai Tiburon GS (Хюндай Тібурон GS) 2.0 AT 2007 р.в., потужність 138/6000 к.с./об/хв., пробіг 26 тисяч км.

Паспортні дані:

Витрата по місту, л 11,8
Витрата по трасі, л 8,7
Реальні дані:

Витрата по місту, л 13-14 (залежно від стилю їзди і пори року)
Витрата по трасі, л близько 10
Розгін до 100 км/год 9,1 з

Основним розробником ПЗ для чіп-тюнінгу, є німецька компанія EVC, яка веде розробки безпосередньо за участю виробників автомобільних компаній.

Технології, які використовувалися для тюнінга нашого авто були куплені у німецької компанії FastTuning, що займається чіп-тюнінгом з 1995 року і має представництва в багатьох країнах світу.

На сайті компанії можна ввести дані до чіпування автомобіля і побачити результат після. Для автомобіля Hyundai Coupe (Хюндай Купе) (європейський аналог Tiburon (Тібурон) результати виявилися ось такими:

NM KW PS
Стандарт 0 102 139
Чіп тюнінг 28 114 155
Ціна такої послуги в Німеччині складе 299 євро.

Чіповка

Необхідно визначитися з маркою бензину, на яку буде чіпуватися машина. З метою економії ми прошиваємо під А-92.

Для чистоти експерименту ми виїхали на Бориспільську трасу, відразу вирішивши не користуватися телеметрією, а провести п‘ять — шість вимірів розгону автомобіля за допомогою простого електронного секундоміра на мобільному телефоні.

У підсумку в нас вийшло (в машині знаходилося 3 особи):

Розгін з 0 до 100 км/год = 11,5 сек
Розгін з 60 до 100 км/год = 7,5 сек
Тепер приступаємо до чіп-тюнінгу:

Знімається мінусова клема акумулятора, знімається кришка під рульовою колонкою,  від’єднується ЕБУ,  блок управління підключається до спеціального перехідника — завантажника, з нього прочитується оригінальна програма прошивки, потім считана версія корегується і відкоригована записується в контролер.

grafic

Так у тривимірному графічному зображенні виглядає калібрувальна таблиця випередження кута запалювання. На графіку білою лінією зазначені показники до чіп-тюнінга, червоною після.

Стара (не оновлена) прошивка зберігається, вона залишається для гарантії — якщо власник чіпованого авто раптом звернеться з претензією, йому безоплатно заллють його стару прошивку назад.

Хочеться відзначити, що в компанії «S-Auto», яка робила тюнінг нашого автомобіля, такий випадок був всього один раз — власник Skoda Octavia (Шкода Октавіа) 1.9 не був готовий до підвищеної «жвавості» свого авто.

Отже, момент істини — блок ЕБУ встановлюють на місце, машина заводитися і ми можемо їхати на трасу тестувати покращений Tiburon (Тібурон). Вся процедура зайняла близько години чіповки.

Хочу наголосити — змінився звук двигуна — він став більш басовитим і схожим на рик. При старті натискати на газ потрібно акуратно — колеса починають пищати, і обороти набираються дуже жваво. Напевно, доведеться дещо змінити манеру їзди і трохи звикнути до доданих 1915 к.с.

Тепер машині ні чого не заважає розганятися, однозначно виросла тяга на низах. Загнати стрілку тахометра в червону зону до 7000 оборотів можна легко з 2,5 тисяч.

При спокійному стилі пересування витрата зменшилася майже на 1 літр і по практиці має знижуватися далі.

Але повернемося на вже уподобану Бориспільську трасу. За підсумками нових вимірів у нас вийшло (в машині перебувало все ті ж 3 особи):

Розгін з 0 до 100 км/год = 10,5 сек
Розгін з 60 до 100 км/год = 6,8 сек

Так як технічні характеристики автомобіля продовжують змінюватися, ми обов’язково напишемо про всі зміни у наступному матеріалі.

У підготовці матеріалу ми дякуємо фахівцям компанії «S-Auto» і безпосередньо Олександру за надану можливість тесту нашого автомобіля.

Джерело.

Загрузка...

Related Post